Czym się kierować przy wyborze copywritera?

Najpopularniejszym mitem wpływającym na decyzje klientów jest przekonanie, że pisanie jest umiejętnością dostępną każdemu w równym stopniu. To on jest najczęstszym powodem błędnego wyboru copywritera, agencji copywriterskiej. Najlepszym sposobem na wybranie odpowiedniego wykonawcy jest… pogodzenie się z własną niedoskonałością. Zwrócenie uwagi na doświadczenie, portfolio, referencje i dopiero na końcu na cenę uchroni nas przed nieprzyjemnymi konsekwencjami kierowania się w pierwszej kolejności kosztem usług.

Groźny sposób myślenia

Oto niepopularna prawda. Umiejętność pisania jest rzadka, a umiejętność pisania dla biznesu bardzo rzadka. Większość osób mierząc się z kartką, sprawnością językową poniesie fiasko. Jeśli nawet owocem tych kilku godzin spędzonych na redakcji będzie tekst „dający się czytać” to pytanie o jego skuteczność wciąż nie znajdzie pozytywnej odpowiedzi. Skoro pisanie jest tak prostym zajęciem, jak sądzą niektórzy, dlaczego mielibyśmy za nie płacić więcej niż za bułkę? Zostaniemy oszukani jeśli w tym momencie damy się zwieść temu sposobowi myślenia. Wybierzemy tanią imitację copywritera.

Cena – zły doradca, który sprowadza na manowce!

Kierując się tym przekonaniem otrzymamy tekst niewiele lepszy od tego jaki sami moglibyśmy stworzyć. Widząc marność tego „dzieła” dojdziemy do przekonania, że copywriter panuje nad językiem nie wiele lepiej od nas samych. Jego praca nie jest warta większych pieniędzy. A wystarczyło założyć, że copywriting to usługa wymagająca talentu, doświadczenia i wiedzy. Należy, więc za nią adekwatnie zapłacić – nie słono, ale i nie marnie. Otrzymalibyśmy tekst skuteczny i nie przynoszący wstydu niezręcznymi sformułowaniami.

Minimum 2 lata doświadczeń

Analizując dorobek copywritera należy pamiętać, że doświadczenie niezbędne do profesjonalnego napisania tekstu nie jest możliwe do zdobycia w pół roku, nawet w rok. Minimalne dwa lata to okres wystarczający do nabrania szlifów w tym zawodzie i zweryfikowania umiejętności przez rynek. A ten pozwala przetrwać tylko najlepszym.

Portfolio – czyli kto najlepiej zrozumie target

Jeśli z puli copywriterów wyselekcjonowaliśmy tych, którzy mają przekonujący staż pracy należy w dalszej kolejności zastanowić się nad ich portfolio. Jeśli znajdziemy tam projekty z naszej, bądź pokrewnej branży mamy pewność, że copywriter będzie znał specyfikę rynku na którym działamy. Wiedza tego rodzaju pozwala trafnie uchwycić istotę komunikatu. Umożliwia także dobór skutecznej argumentacji. Odwołującej się do sposobu myślenia targetu.

Referencje – najlepsi doradcy

Rozsądna cena usług, odpowiednie doświadczenie, znajomość branży pomimo, że szalenie ważne wymagają uzupełnienia o jeszcze jedną cechę. Sposób współpracy niezwykle rzutuje na jakość tekstu. Niekomunikatywny, niechętny poprawkom copywriter, nawet z kapitalnym portfolio, będzie mało przydatny. Referencje – ich ilość w szczególności – dość dobrze pokazują czy współpraca będzie się układać pomyślnie. Pamiętajmy, że klienci do prośby o wystawianie rekomendacji podchodzą z rezerwą. Jeśli więc możemy przeczytać więcej niż pięć, dziesięć listów referencyjnych możemy być pewni, że się nie zawiedziemy.

Pamiętajmy!

Copywriting to zdecydowanie coś więcej niż tworzenie poprawnych gramatycznie zdań. Niska cena usług zazwyczaj wiąże się ze znikomym doświadczeniem. Przygotowanie tekstów wymaga czasu i namysłu, dokładnego poznania branży i targetu. Dobór najskuteczniejszej argumentacji, przemyślenie kompozycji wymaga czasu i pracy. Pisanie krótkich, przekonujących tekstów jest o wiele trudniejsze od tworzenia dłuższych artykułów. Amatorzy popełniają częstokroć błędy, których istnienia nawet nie są świadomi.



Możliwość komentowania jest wyłączona.